Ravnanje z odpadki

Najboljši odpadek je tisti, ki ga ni.

Pri ravnanju z odpadki se je v prvi vrsti potrebno zavedati hierarhije ravnanja, kjer je na prvem mestu vsekakor preprečevanje nastajanja odpadkov (kakovostno in količinsko), sledi ponovna uporaba, odpadke, ki jih ni mogoče preprečiti, ločujemo skladno s pravili območja, na zadnjem mestu je pravilno odlaganje odpadkov.

 

Vir slike: spletna stran državne uprave

Turizem v osnovi velja za storitveno dejavnost, ki ustvari znatne količine odpadkov, več odpadkov pa pomeni večji okoljski odtis. Visoki standardi ravnanja z odpadki bi morali v skladu s trajnostno naravnanostjo destinacije postati obvezen del vsakdanjega delovanja. V turizmu je potrebno nasloviti predvsem pojavljanje dveh problematik: uporabo velikih količin blaga s kratkim rokom uporabe ali za enkratno uporabo ter neseznanjenost turistov s sistemom ravnanja z odpadki v destinaciji.

Pri ravnanju z odpadki začnite na začetku in vpeljite spremembe že pri nakupu izdelkov, ki jih uporabljate pri svojem delovanju. Z odgovornimi in premišljenimi nakupi boste zmanjšali nepotrebno količino odpadkov ter s tem pozitivno vplivali tako na okolje kot tudi finance podjetja. Vpeljite brezpapirno delovanje in komunicirajte na elektronski način.

Živimo v času preobilja, zato velikokrat med odpadke nezavedno odvržemo stvari, ki imajo še uporabno vrednost. Razmislite ali lahko izdelke predate v ponovno uporabo, da le ti ponovno zaživijo, hkrati pa pred vašim nakupom preverite ali lahko za vaše potrebe izberete takšne izdelke.

Izrednega pomena je ločevanje odpadkov. Verjamemo, da kot podjetje že delate vse, kar je v vaši moči, da so odpadki ločeni v skladu s pravili destinacije, pozivamo pa vas, da o tem obvestite tudi vaše goste. V objektu namestite koše za odpadke, ki omogočajo ločevanje ter z lahko razumljivimi pravili seznanite goste.

Posebno pozornost namenite umiku plastike in drugih izdelkov za enkratno uporabo. Uporabljajte izdelke z manj embalaže ter se izognite izdelkom kot so plastenke, plastični kozarci, plastična embalaža za hrano, slamice, posamična pakiranja toaletnih potrebščin ter namesto njih izberite alternativne izdelke.

Slovenska turistična organizacija je pred leti pripravila Zavezo za izločanje plastike za enkratno uporabo iz slovenskega turizma.

Na področju turizma je priznana Zero Waste zveza, ki spoštuje definicijo Zero Waste kot »Ohranjanje vseh virov skozi odgovorno proizvodnjo, potrošnjo, ponovno uporabo in izrabo izdelkov, embalaže in snovi brez sežiganja in izpustov v zemljo, vodo ali zrak, ki bi lahko ogrozili zdravje ekosistemov ali ljudi.« Ekologi brez meja vodijo mrežo Zero waste Slovenija in spodbujajo članstvo tudi ponudnikov turističnih storitev. Vaše odgovorno trajnostno ravnanje lahko še nadgradite z vstopom v mrežo.

 

KLJUČNE INFORMACIJE:

Skupaj zmoremo več v prizadevanjih za pravilno ločevanje komunalnih odpadkov

Navodila za ločevanje odpadkov v destinaciji Slovenj Gradec

Več o ravnanju z odpadki na nacionalni ravni

 

ZMANJŠEVANJE KOLIČIN ODPADNE HRANE

Odpadna in zavržena hrana po nepotrebnem obremenjujeta naravne vire in okolje ter sta sporni z etičnega in družbenega vidika, zmanjševanje izgub hrane in količine odpadne hrane pa prinaša pozitivni gospodarski učinek za vse člene v verigi. To področje je že pomembna prioriteta Združenih narodov (trajnostni razvojni cilj, imenovan SDG 12.3), Evropske unije (Strategija od vil o vilic) in tudi Slovenije (Strategija Spoštujmo hrano, spoštujmo planet), zatorej spodbujamo, da ga naslovite tudi turistični ponudniki v naši destinaciji. Zmanjševanje količin odpadne hrane se namreč gradi od spodaj navzgor, zgolj, če bomo napore v izboljšanje začeli uresničevati že na individualni ravni, bomo zavestno lahko ukrepali tudi na delovnih mestih.

Strategija za manj izgub hrane in odpadne hrane v verigi preskrbe s hrano »Spoštujemo hrano, spoštujmo planet« določa tri strateške cilje, ki so:

  • preprečevanje nastanjanja izgub hrane, presežkov hrane in odpadne hrane,
  • zmanjševanje količine odpadne hrane s prerazporejanje in uporabo presežkov hrane ter
  • ustrezno ravnanje z odpadno hrano.

Več o strategiji si lahko preberete na spletnem mestu državne uprave ter na spletni strani Naša super hrana.

V Sloveniji se količina zavržene hrane še vedno veča, največji delež odpadne hrane izhaja iz gospodinjstev, sledijo gostinstvo in strežba hrane, proizvodnja hrane ter trgovina z živili. Skrajni čas je, da se soočimo z dejstvi, naredimo začetne korake in začnemo dosegati zastavljene cilje. Če ne veste, kje začeti, vas vljudno vabimo, da si preberete vse o odpadni hrani na spletni strani www.samo1planet.si, kjer boste našli številne začetne informacije, gradiva in dogodke, lahko pa se prijavite tudi na mesečne novice prav s tega področja.

Ekologi brez meja so pripravili Priročne korake za zmanjševanje zavržkov hrane Rešimo hrano, rešimo planet.

Vabimo vas, da podpišete Zavezo za trajnostno gastronomijo Slovenije, ki je v svojih trajnostnih načelih usmerjena tudi k delovanju brez odpadkov.